Allmän information om halsont på morgonen

Halsont känns ofta så fort du vaknar. Knappast en vilsam start på dagen. Men även om du vaknar på morgonen och har ont i halsen och svårt att svälja, behöver det inte bero på en virusinfektion. Särskilt om du ofta, eller kanske alltid vaknar med halsont, kan det vara ett tecken på att det finns andra orsaker. Du kanske bara har en torr hals, eller din hals kanske känns lite sträv. Om det inte blir bättre efter att du har druckit ordentligt med vatten behöver du kanske fråga dig själv:

Varför har jag ont i halsen på morgonen?  

En av de vanligaste orsakerna till att halsen känns irriterad på morgonen är 

Att sova med öppen mun1

Det är bättre att andas genom näsan, så att munnen och halsen inte torkar ut. När näsgångarna är täppta andas vi genom munnen, vilket kan göra halsen torr och irriterad. 

Reflux eller halsbränna 

För de som har reflux eller halsbränna kan symtomen förvärras av att ligga ner, eftersom det gör att magsyran lättare når matstrupen2. Människor som lider av de här åkommorna har oftare ont i halsen när de vaknar. Om det stämmer in på dig är det viktigt att se till att du äter rätt sorts mat. Det innebär bland annat att undvika fet och mycket kryddstark mat innan du går och lägger dig, och att minska din alkoholkonsumtion. Stress och övervikt är också faktorer som kan göra refluxsjukdomen värre. 

Förkylning  

En förkylning eller influensa kan göra att du får ont i halsen på morgonen. Du kanske harklar dig eller hostar under natten, eller sover med munnen öppen när du är täppt i näsan. Det förekommer ofta tillsammans med symtom som huvudvärk, hosta, trötthet eller rinnsnuva3. I sådana fall är det särskilt viktigt att vila och sova mycket. För sömn gör inte bara att du mår bättre, det är också bra för immunförsvaret.  Du behöver också dricka mycket vätska.  

Drag och låg luftfuktighet 

Drag och låg luftfuktighet i sovrummet kan orsaka irritationer och torr hals, vilket kan leda till halsont på morgonen. För att undvika halsont när du vaknar rekommenderar vi att du dricker mycket vatten under dagen och innan du går och lägger dig. En luftfuktare kan bidra till bättre luftkvalitet i rummet. Det bästa är att hålla luftfuktigheten mellan 40 och 60 %. Om du har ett fönster öppet måste du också se till att det inte blir ett kallt drag i rummet.   
Snarkning 

Snarkning kan torka ut slemhinnorna i munnen och halsen och orsaka torr hals. Snarkning beror till största delen på att musklerna i halsen slappnar av. Det är särskilt vanligt hos personer som andas genom munnen när de sover. 

Andra orsaker4

Utöver de orsaker som nämnts tidigare finns det några andra riskfaktorer som kan bidra till att du vaknar med halsont. Några av dessa är: 

  • Rökning 
  • Allergi (dammkvalster)
  • Miljöfaktorer (t.ex. partiklar eller fabriksutsläpp) 

Så här minskar du risken att vakna med halsont

  • Ha på dig varma kläder när det är kallt inomhus.
  • Undvik drag genom att ha fönstren ordentligt stängda när det är kallt ute.
  • Undvik regelbunden användning av luftkonditionering under sommaren.
  • Om luftfuktigheten hemma är för låg kan du ha en luftfuktare medan du sover.
  • Rengör näsgångarna och slemhinnorna med nässköljning.
  • Tillsätt en tesked salt i ett glas med hett vatten och gurgla med det innan du går och lägger dig, för att fukta slemhinnan i halsen.
  • Sov hellre på sidan än på ryggen. Det gör det lättare att andas genom näsan i stället för munnen.

Hur du lindrar halsont på morgonen

  • Ta en varm dusch på morgonen – ångan ger din hals välbehövlig fukt
  • Drick ingefärs- eller kamomillte
  • Gurgla med saltvatten
  • Andas in ånga

Läkemedel som lindrar halsont

Strepsils har många olika produkter som kan lindra och behandla symtom på halsont. Vid första tecknet på halsont rekommenderar vi Strepsils som har antiseptiska och smärtlindrande egenskaper.

Om du har mycket ont och halsen är inflammerad kan Strefen munhålespray och sugtabletter underlätta genom dess antiinflammatoriska och smärtlindrande egenskaper. De hjälper till att dämpa inflammationen och lindra smärtan. Halssprayen är extra långtidsverkande och lindrar smärta och inflammation i upp till 6 timmar.

När bör jag söka vård?

Även om halsont oftast blir bättre när du dricker mycket vätska, vilar och använder halsspray och sugtabletter behöver du i vissa fall ändå träffa läkare.

Var uppmärksam på följande symtom5:

  • Hög feber
  • Uttorkning
  • Förvärrade symtom
  • Halsont i mer än 3 dagar, trots att du har gjort vad du kan för att lindra symtomen.
  • Svårt att andas
  • Svårt att svälja
  • Slemhosta
  • Var i halsen
  • Svårt att öppna munnen
  • Halsont/öronvärk
  • Ont i pannan eller käkarna

Om symtomen fortfarande inte blir bättre när du har behandlat din onda hals efter läkarens instruktioner bör du gå tillbaka för fler undersökningar.

Förebygga halsont [6]

Det finns några saker att komma ihåg för att minska risken för halsont.

  • Ät en balanserad kost – mycket frukt och grönsaker
  • Sov ordentligt – åtta timmar per dygn är tillräckligt för de flesta.
  • Motionera – helst utomhus
  • Försök undvika stress – även om vardagen ofta är stressig kan du försöka hitta sätt att koppla av.
  • Undvik rökning – både aktiv och passiv
  • Stärk ditt immunförsvar – det är enkelt med huskurer, till exempel fruktsmoothies som ger extra näring
  • Drick mycket vätska för att hålla svalget fuktigt
  • Se till att du har ett bra inomhusklimat – undvik drag och ha lagom luftfuktighet
REFERENSER