Den bästa maten och livsmedel som hjälper till mot förkylningar och influensa

Den bästa maten och livsmedel som hjälper till mot förkylningar och influensa

Det finns livsmedel som innehåller antimikrobiella näringsämnen som vitamin C, beta-glukaner och zink. Dessa livsmedel fungerar ännu bättre om de äts proaktivt innan dina symtom börjar. Riktigt bra och näringsrik mat kan skydda dig mot förkylningar, halsfluss och influensa.

 

De 5 bästa livsmedlena och mat

Blåbär

Blåbär är fyllda med antioxidanter och rik på kalium och C-vitamin, vilket gör dem till en favorit bland läkare och nutritionister. Försök att äta blåbär, med havregryn eller bara äta en handfull som ett mellanmål.

 

Vitlök

Vitlök innehåller allicin, vilket kan vara mycket fördelaktigt för att förhindra förkylning. Allicin frigörs när vitlök krossas eller pressas. Lägg därför vitlök i eller på maten du tillagar men undvik att äta en rå vitlök då lukten av vitlök kan sitta fast i flera dagar.

 

Paranötter

Förutom att vara jättegoda, är paranötter också en av de rikaste källorna till selen, en immunförstärkare. Selen hjälper din kropp att skydda dig från infektion. Lägg paranötterna i din mat, använd dem i en sallad eller bara som mellanmål. Andra livsmedel som också innehåller selen är persilja, lax, grönsaker och kyckling.

 

Vetegroddar

Detta är en rik källa till zink som hjälper till att bekämpa infektioner i våra kroppar. Använd vetegroddar till din frukost och sallader, eller använd något av det i din matlagning, allt från grytor till kakor.

Citrusfrukter: Apelsiner, citroner och grapefrukt

De välkända citrusfrukterna är inte bara fyllda med C-vitamin. De innehåller också en lång lista av andra viktiga näringsämnen som är användbara i kampen mot ont i halsen och förkylning. Ät citrusfrukter dagligen eller pressa dem i till en god nyttig juice.

 

Om du har påverkats av ett virus i halsen, kan du även bekämpa det med Strepsils sugtabletter.